22 december 2022 – Winter 2022

Stedenbouwkundig plan voor PARK Groenewoud vastgesteld door Gemeenteraad Utrecht

Op 1 december 2022 jl. heeft de gemeenteraad van de gemeente Utrecht op een overtuigende wijze het stedenbouwkundig plan van PARK Groenewoud vastgesteld. Dat is een belangrijke stap richting het daadwerkelijk realiseren van de woonwijk.

Een wijk met veel groen en water
Voordat we woningen in de verkoop kunnen brengen moet er nog veel gebeuren. We werken nu aan het bestemmingsplan dat in 2023 door de gemeenteraad moet worden vastgesteld. Wat vaststaat is dat PARK Groenewoud een duurzame stadse wijk met minimaal 1.500 woningen aan het Amsterdam-Rijnkanaal wordt, op nog geen kwartier fietsen van de Domtoren. Een wijk met veel groen en water. Ook komen er allerlei voorzieningen, zoals een basisschool, kinderopvang, horeca, een supermarkt in de nabijheid en een gezondheidscentrum. Het is mogelijk omdat de asfaltcentrale nu weggaat. Duurzame mobiliteit is een belangrijk onderdeel van het ontwerp. Er komt een Mobiliteitshub XL ten westen van de wijk, met ruim aanbod van deelmobiliteit en hoogwaardig openbaar vervoer. De hub is goed bereikbaar, onder andere via snelle fietsverbindingen. 

PARK Groenewoud is verdeeld in twee unieke delen, Noord en Zuid; een eerste impressie.

PARK Groenewoud Noord, hoog-stedelijk en stoer
Het noordelijke deel van de wijk, op het voormalige terrein van de asfaltcentrale, krijgt een hoog-stedelijk karakter. Direct ten westen hiervan wordt de Mobiliteitshub XL gerealiseerd. Hierdoor ontstaat de mogelijkheid om compacte, stedelijk vormgegeven openbare ruimtes te realiseren, vrijwel zonder auto’s in het openbare gebied. Het integreren van de industriële sfeer van de huidige centrale, gecombineerd met het handhaven van enkele objecten van de centrale, geven dit plandeel een sterk onderscheidend karakter.

PARK Groenewoud Zuid, stedelijk, waterrijk en groen
Het zuidelijk deel krijgt een stedelijk karakter. Hier is de gemiddelde bouwhoogte en bebouwings-dichtheid lager dan in het noordelijke deel. De verkaveling is meer open waardoor er meer ruimte ontstaat voor openbaar groen, parken en watergangen. Aan de zuidelijke grens van dit plandeel, aan de rand van de Bevrijdingslaan, is de dichtheid en bouwhoogte juist weer hoger om de ruimtelijke begrenzing van de Bevrijdingslaan te accentueren.